درمان واریس پا
نوشته شده توسط : pari

آیا ورزش برای واریس پا موثر است؟

ورزش منظم در بسیاری از مواقع میتواند باعث کاهش شدت درد واریس شود. همچنین بالا نگه داشتن پاها تمرین ورزشی بورگر آللن می تواند به کم شدن تورم در پاهای واریسی کمک شایانی نماید . اما ورزش برای درمان واریس به تنهایی کافی نیست و همه علائم واریس مثل تغییرات پوستی، ظاهر برجسته رگ و… را برطرف نمی کند و حتی افراد با سطح قبل قبول فعالیت بدنی هم ممکن است به واریس مبتلا شوند. مواردی از واریس پیشرفته در ورزشکاران جرفه ای هم دیده شده و اینطور نیست که ورزش به تنهایی بتواند واریس را درمان کند .

از دیگر مولفه های سبک زندگی سالم که در پیشگیری و درمان واریس نقش دارد داشتن وزن متعادل و پیروی از یک رژیم غذایی مناسب است.

راه درمان واریس پا با ورزش

راه درمان واریس پا با ورزشاگر برای درمان واریس اقدام کرده اید و یا واریس دارید و هنوز تصمیم قطعی برای درمان نگرفته اید حتما در خصوص روی آوردن به درمان واریس پا با ورزش و انتخاب نوع ورزش با پزشک معالج مشورت کنید. پزشک بسته به شدت واریس ، وزن و سلامت جسمانی شما توصیه هایی برای شما خواهد داشت.

به صدای بدن خود گوش دهید

هدف اصلی از ورزش کردن ارتقا سلامت جسمانی شماست. اگر در زمان ورزش کردن متوجه آسیب یا درد مشخصی شدید یا به نظر شما می آید ورزش وضعیت ظاهری عروق را بدتر کرده است. ورزش را ادامه ندهید و با پزشک مشورت کنید.

حتما قبل ورزش بدنتان را گرم کنید

حرکات نابجا و به یکباره در ورزش معمولا با آسیب دیدگی همراه هستند. لازم است قبل شروع تمارین ورزشی بدنتان را با حرکات ساده گرم کنید تا عضلات آمادگی شروع فعالیت را داشته باشند.

تمرینهای ورزشی ساده برای واریس

حتما نباید حرکات ورزشی خیلی پیچیده انجام دهید بعضی حرکات در عین سادگی برای واریس بسیار مفید هستند یکی از این حرکات نشستن و برخاستن از صندلی است توصیه میشود در 2 ست و در بار 10 تا15 بار انجام شود . اینکار با تقویت عضلات ناحیه ران به برگشت خون به سمت قلب کمک می کند.

نفستان را حبس نکنید

این توصیه به خوصص در زمان انجام ورزشهای به نسبت سنگین باستی اجرا شود . در زمان ورزش کردن به دم و بازدم خود دقت کنید در زمان انجام ورزشهای استقامتی بسیاری از افراد نفس خود را حبس می کنند برای مثال در حین انجام حرکت اسکالت و یا دراز نشست که اینکار منجر به افزایس فشار به ورید ها در محیط شکمی می شود و می تواند مانع برگشت راحت خون از پاها به سمت قلب شود.

وزنه نامناسب استفاده نکنید

در خصوص وزنه مناسی و انجام حرکات با وزنه با پزشک خود مشورت کنید.

ورزش های خوب برای واریس

در ادامه به معرفی بهترین حرکات ورزشی برای درمان واریس پا با ورزش می‌پردازیم:

۱. تاثیر شنا بر واریس

تاثیر شنا بر واریس

پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری از جمله ورزش های ساده هستند که به تقویت عضلات پا و بهبود خونرسانی به پاها کمک می کنند.

رگ های عنکبوتی ورید های خونی کوچکی نزدیک به سطح پوست هستند که متورم شده و ظاهری آبی، بنفش یا قرمز رنگ دارند. شنا کردن نمی تواند ظاهر ورید های عنکبوتی را بهبود  بخشد ولی می تواند به پیشگیری از ایجاد رگهای عنکبوتی  کمک کند.

این ورزش هوازی عضلات پا را تقویت کرده و جریان خون را افزایش می دهد. عضلات قوی پا انقباضات شدیدتری ایجاد کرده که گردش خون را افزایش و تجمع خون را کاهش می دهد.

در هنگام شنا کردن، بدن بر روی آب شناور شده و تاثیر جاذبه بر روی آن کاهش می یابد که این وضعیت به کاهش فشار بر روی ورید های واریسی و افزایش جریان خون منجر می شود. همچنین با ورزش کردن در آب فشار کمتری بر مفاصل وارد شده، انعطاف پذیری بدن بهبود یافته و در آب و هوای گرم، گرمای کمتری احساس خواهد شد.

با اینکه شنا کردن می تواند باعث جلوگیری از واریس شود، اما آن را از بین نمی برد. البته، از بین بردن این ورید ها با استفاده از درمان های جدید ممکن است.

۲. پیاده روی

پیاده روی بسیار مفید بوده و معمولا برای افراد با هر سن و سطحی از آمادگی جسمانی ایمن است. پیاده روی منظم می تواند برای  کاهش وزن، حفظ فشار خون مناسب و تقویت عضلات و استخوان ها مفید باشد.

یکی از توصیه های دکتر اقدسی به افراد با واریس خفیف، پیاده روی روزانه است . پیاده روی به گردش خون بهتر در پاها کمک می کند و از این رو برای پیشگیری از واریس  و پیشرفت آن مناسب است. همچنین در دوره پس از درمان واریس هم می تواند از عود مجدد بیماری در افراد با سابقه ژنتیکی جلوگیری کند .

۳. دوچرخه سواری

دوچرخه سواری یک ورزش کم خطر است. این ورزش همانند پیاده روی در حالی که از مفاصل محافظت می کند، گردش خون را نیز افزایش می دهد. دوچرخه سواری منظم می تواند عضلات ساق پا را تقویت کرده و جریان خون را افزایش دهد.

در صورتی که به یک دوچرخه دسترسی ندارید، باز هم می توانید با عضلات پای خود تمرین کنید. برای این کار بر روی کمر خوابیده، زانو ها را تا نزدیکی قفسه سینه آورده و حرکت پدال زدن را با پا هایتان  انجام دهید.

۴. تمرین بورگر آلن

تمرین بورگر آلن گردش خون را بهبود بخشیده و تورم پا در بیماران با  ورید های واریسی را کاهش می دهند. این موارد از قدیمی ترین تمرینات شناخته شده جهت رفع ورم پا در مبتلایان واریس است تمرینات بورگر آلن جریان خون نواحی پایینی بدن را به وسیله کنترل و پمپاژ کردن خون تنظیم می کنند.

تمرین برگر آلن برای واریس

# نحوه انجام این تمرینات

بر روی کمر خود دراز کشیده و پاهایتان را با زاویه ۴۵ تا ۹۰ درجه بالا ببرید. این وضعیت را برای مدت ۲ تا ۳ دقیقه حفظ کنید تا رنگ پاهایتان اندکی سفید تر شود. اکنون نشسته و پاهایتان را به مدت 3 تا 5 دقیقه  آویزان قرار دهید تا رنگ آن ها به حالت اول بازگردد. دقت کنید به زانو ها فشاری وارد نیاید.

پس از آن به مدت 3 تا 5 دقیقه به صورت افقی دراز بکشید. زمان انجام این تمرین بسته به تحمل فرد بین 12 تا 13 دقیقه دارد و غالبا بین 12 تا 13 دقیقه زمان می برد

توصیه می شود 2 بار در روز اینکار انجام شود . این حرکت فوق العاده یکی از محبوب ترین روش برای کاهش ورم در مبتلایان به  ورید های واریسی است. انجام این حرکت بخصوص برای بیماران دیابتی و مبتلا به فشار خون مفید است و از ورم به علت واریس و دیگر مشکلات عروقی بخوبی پیشگیری می کند.

برای دیدن مطالب بیشتر در مورد واریس اینجا را کلیک کنید

 کلینیک فوق تخصصی درمان واریس دکتر مهرداد اقدسی





:: برچسب‌ها: #واریس,#درمان-واریس,#واریس-پا ,
:: بازدید از این مطلب : 290
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: